Door de jaren heen zijn we steeds minder vet gaan eten, want vetten leveren nu eenmaal de meeste calorieën!

1 gram vet maar liefst 9 kcal

Er werd ons verteld dat vetten je dik maakt en slecht zijn voor hart- en bloedvaten. Mede daardoor zijn we de afgelopen jaren steeds minder vetten gaan eten. Maar hoe kan het dan dat 50% van onze bevolking te zwaar is?

Calorieën zeggen namelijk niets over de kwaliteit en voedingswaarde van het voedsel! Hierdoor laten we bijvoorbeeld een gezonde avocado staan omdat deze 322 calorieën bevat. Maar missen hierdoor belangrijke proteïne en goede vetten. Beter is om in te schatten wat het effect van deze calorieën heeft op je bloedsuiker spiegel.

  • Inname van slechte koolhydraten (wit brood, witte pasta, witte rijst, frisdrank, snoep etc.) legt een zware druk op de insulinerespons. Omdat je bloedsuikerspiegel sneller gaat stijgen, maakt je lichaam veel insuline aan. Insuline is een vet opslaghormoon.
  • Als het lichaam veel insuline aanmaakt krijg je een te kort aan glucagon en groeihormoon, deze zijn juist van belang om spiermassa te behouden en op een gezonde manier af te vallen!
  • Glucagon opent de “deurtjes” van je vetcellen en bevrijdt het vet, zodat het daarna verbrand kan worden.
  • Groeihormoon is het hormoon wat dit process nog beter laat verlopen
  • Je begrijpt nu waarom te veel calorieën halen uit koolhydraten minder goed is, eet voldoende eiwitrijke voeding en goede vetten zoals, mager vlees, vis, ongebrande noten, zuivel en eieren.

Tot slot, eet niet te veel maar zeker NIET te weinig! Het gaat er niet om hoeveel je eet maar WAT je eet!

 

Gezonde groet,

Nancy von Ranzow Teurlings

Voeding en lifestyle coach